ahlan wasahlan, anda tetamu ke;

About Me

My photo
johor bahru, johor, Malaysia
trying hard to spread.. and istiqamah after it ~love family, it start here

Monday, June 15, 2009

Huffaz's Camp [10-13 June]

Bismillahirrahmanirrahim..


Setelah diperingatkan oleh Kak Asma, saya harus mengupdate secepat mungkin. Bukan terlupa, tapi saya memerlukan masa yang lama untuk menulis di blog. Kemalasan pun datang menjengah sikit-sikit.. :p.Mungkin juga kerana kemahiran masih kurang. However, practise makes perfect right?


Alhamdulillah, diberi kelapangan oleh Allah untuk menyertai kem ini. Walaupun sebenarnya di Darul Quran ada kelas tasmi' tambahan memandangkan keadaan untuk semester 2 paling kritikal. Jika diikutkan, pada mulanya saya akan mengikuti tasmi tambahan. Setelah hampir dengan imtihan, barulah Ummi cakap, "Tak apalah kak cik, waktu cuti rehatlah betul-betul. Nanti kalau pergi awal, banyak pulak songehnya."

Ops, kantoi! ya, saya di sana selalu meng'countdown' cuti. Seawal minggu ke-4 sebelum cuti! Adakah ini perkara normal atau tidak? Walaubagaimanapun saya tetap ke kelas tasmi' tambahan buat satu minggu terakhir. Huh, berdebar! Tidak tahu bagaimana keadaan saya nanti.

Back to the story, inilah pertama kali menjadi fasi kem tahfiz. Sangat cemas sebab tidak pasti dan kurang mahir apa yang perlu dilakukan. Alhamdulillah ada Kak Asma' Amatullah, Kak Sakinah Mazlan, Kak Khadijah dan Kak Atikah Kusaini. Jazakillah khair, banyak yang ana belajar daripada akak2! :)
Dalam kenangan: Ustazah Sharifah dan Ustazah Nirwana yang banyak membantu

Biarpun hanya sehari, sekurang-sekurangnya dapat juga saya melepaskan rindu pada Ustazah Sharifah Talha. Hurm.. saya rindu semua! Sekolah, guru-guru, x-gen, adik2, tarbiyah... Kalaulah masa boleh diputar semula....

Ustazah sangat tidak gemar kalau orang lain nak ambil gambarnya. Dengan susah payahnya barulah saya berjaya!

Barulah saya kenal adik-adik tingkatan satu walaupun tidak semua. Wakil pun jadilah.. Pantasnya masa, terasa baru semalam saya berada di tempat mereka. Kematangan yang sedang dibina, masalah yang sedikit, hidup yang ceria.... ah, itulah kehidupan di tingkatan satu.


Teringat ketika saya menjadi pelajar tahfiz dahulu. Ketika itu sistem kurang teratur dan masih dalam 'experiment'. Maklumlah, saya batch ke-4. Dalam masa satu tahun, perlu menghabiskan sebanyak 3 juzu' bermula dari juzu' depan. Berbeza dengan sekarang yang mula dengan juz 29 & 30 barulah disusuli dengan juz 1 dan seterusnya. Tika itu, kami sangat-sangat malas. Tiada motivasi dan tiada inisiatif. Dua tahun berturut-turut saya tidak dapat menyempurnakan hafazan. Ketika di tingkatan tiga barulah kem ini diwujudkan dan Alhamdulillah saya berjaya menghabiskan 3 juzu untuk silibus tingkatan tiga. Pelik,kan? Saya skip 2 juz tapi masih meneruskan pengajian sebagai pelajar tahfiz.

Sembang-sembang tentang kehidupan dam masa depan..bila lagi ye?

Apabila tamat tingkatan 5 pasti orang akan bertanya "Dah hafaz berapa juz?" saya tidak pasti untuk menjawabnya bagaimana.. Contoh jawapan saya " Dah 17 juz tapi juz 3 dan 6 tak hafaz" Maknanya saya sudah tiba di juz 19 tapi totalnya 17 (Hanya contoh, bukan keadaan sebenar :>). Lucu sungguh keadaan kami tapi sangat menginsafkan.


Bertuah generasi kini, ada Ustazah Shahidah yang bertungkus-lumus memperjuangkan nasib pelajar tahfiz di SMIH. Dibantu juga oleh Ustazah Suzana dan Ustazah Nirwana..Moga Allah memberkati jasa guru-guru. Dalam masa 4 hari 3 malam, adik-adik menunjukkan prestasi yang baik. Biarpun sibuk dengan kelas tambahan, choral speaking dan sebagainya namun mereka tetap berjaya untuk menambah hafazan baru.

Adik-adik yang semangat beriadhah. Kami cuci mata sahaja.. :>
Mabruk kepada Qarirah, dalam masa 3 hari (dia tidak dapat hadir pada hari pertama), dia berjaya menghabiskan 1 juz! Masya Allah! She really gifted.. Kepada adik-adik yang menjadi ahli kumpulan saya, saya mohon maaf atas segala salah dan silap. Moga kita akan berjumpa lagi, insya Allah (I really mean it). Setakat ini sahaja perkongsian + laporan saya. Ilalliqa'~ :)


Inilah di antara adik-adik dalam kumpulan saya;







Kenapa kami berdiri begini?


Ya! kerana Al-Quran kami sama..jodoh :)


Pemilik-pemilik yang sangat semangat bila diajak bergambar..huhu


Include me!


p/s: sesiapa yang nak video riadhah-poco2 tu, bolehlah minta ya. segan nak tayang kat sini. maaf diatas ke'blur'an gambar, just if i have a better camera.. :) ada makna nih..hehe..wassalam~

3 comments:

Unknown said...

minta hadiah camera baru kalau da pass DQ.boleh ke?ngee.

theSPREADER said...

kalau ada yg nak bg..hurm..

Mas Gareng said...

wowwwwww, so good

lam kenal aja ya.
aslmkum

see U

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails