ahlan wasahlan, anda tetamu ke;

About Me

My photo
johor bahru, johor, Malaysia
trying hard to spread.. and istiqamah after it ~love family, it start here

Monday, March 21, 2011

"bina masjid"

"Kita seharusnya membina masjid dengan sepenuh hati, mengikut prinsip yang telah diajarkan oleh Rasulullah.."
suara penceremah tenang melontarkan ilmu, meresap ke dalam jiwa-jiwa yang hadir.

"Sekarang, baru akak faham.. kenapa perkahwinan dikatakan membina masjid.. " kata seorang akak, dengan senyuman manis.. Ya, saya yakin. Memang ia lebih dari itu. Maknanya mendalam, tanggungjawab meniti disebalik bait-bait kalimah dan pastinya ia akan dipersoalkan.

Bila disebut perkataan bina masjid, lintasan pertama mesti tentang perkahwinan. Saya pun terfikir macam gitu jugak. Tapi rupanya bukan hanya soal itu, ia menjangkau kepada asbab ia digelar sebagai bina masjid.

Mari kembali ke zaman Rasulullah.. Perkara pertama yang Rasulullah lakukan ketika sampai di Madinah adalah membina masjid. Tiada kubah, tiada menara..cukup dengan pelepah2 tamar serta pohonnya untuk bangunan tersebut digelar masjid. Namun fungsinya hebat! Segala aktiviti dilakukan di situ, hinggakan pentadbiran juga di situ. Klau orang sekarang 3 in 1, 5 in 1.. Ini, ALL in 1! :)

Rasulullah tidak mementingkan tentang rupa, tetapi memainkan fungsinya dahulu. Hikmahnya terserlah, betapa kita perlu memakmurkan masjid tersebut dengan segala hal yang dibenarkan. Unlimited. Tujuan utama masjid dibina adalah untuk bersujud, iaitu mentaqarrubkan diri kepada Allah. Maka, masjid itu boleh jadi di mana-mana sahaja yang boleh membuatkan kita rasa dekat dengan Allah.

Tempat belajar, tempat kerja, dalam rumah, semuanya adalah masjid. Ya, masjid yang dibina dengan ruh, bukan hanya fizikal. Tapi tak bermakna kita dah tak pelu ke masjid yang sebenar.. Kerana kita harus mengimarahkan masjid tersebut hingga mampu berfungsi sebagaimana Rasulullah laksanakan..

Hurm..bukan mudah,kan? Perlu bina masjid dalam diri untuk bina masjid yang sebenar.. Kalau Rasulullah sudah buat, mari ikut sunnah~

Selamat membina masjid :)

4 comments:

Unknown said...

semoga masjid yang dibina sama macam rasul S.A.W. bina.tidak lesu.

nadi azra said...

huhu.ana baru teringat.

ktrg pun da dgr talk psl masjid ni dlm prgrm yg sama...:)
mybe tajuk2 yg nk disampaikn sama, so lps ni bole b'kongsi...

theSPREADER said...

nadi:nt la jd tok guru ana, dh dgr mst lg expert~

fobia: insya Allah,mulakan dari diri

Sarah ZainalPuteh said...

ayat ni syok sekali pekjoh
"Kalau Rasulullah sudah buat, mari ikut sunnah~"

hehe. jom ikut sunnah :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails