ahlan wasahlan, anda tetamu ke;

About Me

My photo
johor bahru, johor, Malaysia
trying hard to spread.. and istiqamah after it ~love family, it start here

Monday, October 11, 2010

..kerana Islam begitu..

Bismillah

Ingatkan kalau cuti, bolehla update banyak sikit. Rupanya tanggungjawab lain ada yang lebih penting..

Cuti ni saya ambil kesempatan untuk ambil lesen. It still not too late right?
Memandangkan manfaatnya sangat besar untuk keluarga,dakwah dan kehidupan maka saya ambil juga walaupun tak sempat habis. Ingatkan cik fana nak join terus, asyik cakap takut je. haiyoo.. Takpe ye,fana. bulan 2 kan nti ambil. :)

KPP mula hari ahad, umi yang hantar ke Bunga Raya.
Pagi-pagi lagi umi pesan, "bawak bekal tau, senang nanti"
Apa yang ada dekat dapur saya bawa je. Bukan tak biasa makan tak ikut jadual.
Bila dah dekat nak sampai, umi cakap

 "Kak cik ni, umi risaula. Dekat sana nanti baca-baca sikit. (ayat kursi,etc)
Kalau kakak dulu umi tak sangat. Muka dia kan kalau biasa-biasa nampak garang. Orang pun tak berani kacau."
"Erk..la, anak umi dah besar. Insya Allah takde pape"
Turun kereta, saya salam dan terus ke tempat kursus.

Saya nak pilih tempat duduk, tiba-tiba akak tu cakap "Dik,duduk ikut giliran ye"
Alamak,tersepit antara dua lelaki sebab saya dapat no2. Kerusi pulak 'jauh'. Duduk dengan tenang dan berharap tiada apa-apa.

Waktu rehat antara jam 1.00-2.00 ptg. Saya terus ke tandas untuk berwudhu' dan duduk sahaja di surau. Tak ada tempat nak duduk-duduk kalau bukan dekat surau. Saya hanya berseorangan,makan pun dalam suarau. Suatu fenomena yang saya rasa biasa bagi mereka, sangat sedikit yang bersolat. Kalau perempuan saya anggap mereka tengah cuti. Kalau lelaki...

Sampaila waktu balik tiba, saya bersyukur jadi orang yang awal. Dapat keluar awal! Masuk je kereta saya cakap dengan umi "Umi, tak ada apa-apa pun" Saya berpandangan mereka menghormati saya lalu mereka tidak menegur atau berbual seperti dengan perempuan lain. Bukan kerana saya, tapi kerana Islam yang saya bawa. Hanya saya bertudung tiga segi dan bert-shirt labuh ketika itu (mesej saya:menutup aurat). Ini menyebabkan saya teringat kata-kata Umar "Kita dimuliakan kerana Islam"
**********************************************************************

Pintu dibuka dan sata terus bertanya di kaunter "Kak, nak ujian komputer daftar sini ke? "
"Ujian dekat atas, sekarang belum buka,tengah rehat. Adik duduk dulu ye."
Saya tersenyum dan duduk di sebelah seorang aunty india.
Kami berbual sekadar berbasa-basi sementara menunggu pintu dibuka.
Hinggalah sampai pada pertanyaan.

 "Adik,ini kali keberapa you datang? "
"Baru pertama kali,saya baru je mula. Aunty berapa?" (Ketika itu saya rasa ini soalan normal)
"Ini kali ketiga aunty datang la adik. Aunty belajar sampai darjah enam sahaja. Banyak susah mahu lulus. Itu zaman, saya kena cari duit. Kalau tidak tak boleh makan.Tolong aunty ye dik."
Matanya bergenang dan saya terdiam. Saya mengucapkan insya Allah namun tidak begitu jelas untuk didengari oleh aunty tersebut. Pastinya sukar untuk seseorang yang sudah lama meninggalkan suasana belajar untuk belajar kembali. Allah,terima kasih atas nikmatMu padaku..

Pintu dibuka dan kami beriringan ke tingkat atas. Sekali lagi aunty tu cakap pada saya
 "Adik, nanti tolong bukakan komputer ya. Aunty tak pandai nak buka". Saya menangguk tanda setuju dan aunty tersebut menyambung "You banyak bagusla adik". Saya tersenyum dan terdetik dalam hati
"Bukan kerana saya, tetapi kerana Islam yang mengajar saya."
Saya mendoakan moga aunty tersebut mendapat hidayah. Kalau saya menjadi asbabnya, pasti saya terlebih-lebih lagi gembira. Nama aunty tersebut dipanggil untuk mendaftar. Sebentar lagi pastinya saya.

"Adik,thumbprint tak dapat baca. Cuba jari lain."
Alamak, macam mana ni. Habis semua jari saya letak. Macam-macam posisi saya cuba.
Pak cik tu pun bagi kata putus "Adik kena pergi Bunga Raya, thumbprint  lagi sekali"
Saya hubungi umi dan terus ke sana. Kesian,umi. Terpaksa ulang-alik sebab saya. Umi, minta maaf ye. Sikit lagi nanti saya yang akan ulang-alik jadi pilot. :)
Saya tak sempat bagitau aunty  tersebut. Bila urusan selesai, terus berkejar kembali ke taman U, tempat ujian komputer. Saya dapati aunty tersebut sudah pulang. Barangkali sudah lulus.. Semoga benar.

p/s: kalau dengan kakak2, setiap kali dihantar ke ktm atau lrt mesti diorg pesan "Kak cik, buat muka garang. Jangan senyum2" Adeh..saya ni jadi macam budak kecik pulak. Padahal dah 19. Mereka masih anggap saya adalh adik kecil mereka~

10 comments:

|makhlukDIA| said...

hahaha..tulaa...nt comel sgt tu =)

kawan ana pon salu tegur ana, nt kat luar jgn senyum2 kat laki!

ewah, mcm la kita nk senyum kat dorg kan kan kannnnn~~

hehee...lulus x ?

shahhana said...

o yeah. you are still our baby sis!

Sarah ZainalPuteh said...

hehe.pekjoh, enti mmg budak kecik lagi la..hehe

pekjoh, time ana nak thumbprnt tu pun, kena try dekat puluh2 kali jugak tau. tau2 jelah jari ana ni cane. sedih paling,,

btw, gudluck in the future test. lagi2 test jpj atas bukit tuh.

tak sabao nak rasa enti drive. weeehu :)

theSPREADER said...

afa: x de maknanye. mcm mana la nk tbe2 senyum,kan? hehe alhamdulillah, lulus. skrg tgh tggu nak ambil L. nt dh ad eh lesen.

kak long: eish..umi risau tu pun sbb kak long dlu ea. kcik x cito jah kat sini.

sarah: heh, kwn ana prnh ckp mcm ni "faizah ni bila biasa2 nmpk mcm ana sulung tp time nak balik jadi mcm ank bongsu" sbb akk2 ngan umi abh akn keep on sms n kol dr sehari sblm smpaila ad dpn mata. =.=
jazakillah, ana berdebar jgk. dh dpt nnt ana gtau ea.kta roger2 :)

fadhilah said...

apo la korg ni...cuma la jadi mantap mcm k.lang ni..ohokk..ohokk

fadhilah said...

aisehhh..apo la korg ni..cuba jd mcm k.lang ni..kebangaan keluarga..ahahaha

theSPREADER said...

huh,perasan je kak lang.. tgkla nati kakcik jgk hok tlg kak lang..

~amatullahdemalihah~ said...

haha faizah... umi nt sama sgt ngan mak ana...
nt... ana teringat shashee ble nt citer psl makck tu... iA mereka diberi hidayah...

theSPREADER said...

cik yam, kasih ibu~ :)
tp ana blh pgg lesen sndiri..hehe

owh,kwn tusyen nt tu eh..ya, semoga

Anonymous said...

faizah cantik n lembut..tu y umi risau :)

mst ade adik badik y pnh kne kaco ni kn..tu y umi riso..

pngalaman mmbuatkan org jd lbh beringat. kn?kn?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails