ahlan wasahlan, anda tetamu ke;

About Me

My photo
johor bahru, johor, Malaysia
trying hard to spread.. and istiqamah after it ~love family, it start here

Thursday, January 17, 2013

Tak pernah dengar pun..

Bismillah..

Satu sem dah berlalu.
Tahun pun dah berganti.
Umur dah makin meningkat dan kematian semakin hampir..
Moga Allah permudahkan jalan-jalan menujuNya.. Ameen~

Oh, tak pernah mention lagi dekat sini. Alhamdulillah sekarang saya tengah sambung degree dekat UIA Kuantan yang segar-bugar dengan hutan belakang bilik dan haiwan-haiwan comel seperti monyet,biawak,katak dan ular (errr..) yang kadang-kadang datang menjenguk memeriahkan kesepian di petang hari, ataupun jalan-jalan ambil angin waktu malam. Ok, menakutkan sebenarnya..hee.

Bachelor of Biomedical Science (Hons.), insya Allah sedang mendalami ilmu berkaitan makhluk-makhluk Allah yang halus. (hehe) Bila orang tanya belajar apa, mesti yang dengar part belakang tu je "Oh, medic..."
Uhuk. Tamau amek medic! Memang macam mustahil.. Tapi bidang yang saya tengah ambil ni memang boleh kalau nk switch ke medic. Ok,lupakan.

Lepas orang dah tanya amek apa dan saya pun betulkan perkataan ada "BIO" dekat depan jadi kenalah terangkan pulak.. Respon yang selalu dapat "Oh, tak pernah dengar pulak..belajar pasal apa? Nanti kerja macam mana?" Jawapan mudah yang saya akan simpulkan "Pernah tengok CSI tak? Haa.. lebih kurang gitula. Duduk dalam lab, kaji2 benda atau speciment dan dapatkan hasil.." Prospek kerja sangat luas sebenarnya.. Nak jadi saintis boleh, kerja dekat hospital boleh, syarikat2 private boleh, lecturer boleh... Banyaklah yang penting.

Tapi bagi saya, kerja tak payah fikir lagi. Rezeki tu Allah akan bagi,kan? Yang penting kena belajar sungguh2. Kena berjaya macam saintis zaman Abasiyyah dah capai. Dalam masa yang sama, tak boleh tinggalan Al-Quran.. Al-Khawarizmi, Al-Farabi, Ibnu Sina dan ramai lagi.. Islam mencapai zaman keemasan kerana kecintaan umat Islam kepada ilmu.. Moga Allah mudahkan kami untuk menjadi seperti saintis zaman tu. Ameen :')

2 comments:

hanimyusra said...

mabruk ukhti!
insyaAllah..
Allah dah sediakan rezeki kita masing2..
yang penting selalu berdoa dan refresh niat blajar hanya keranaNya..
moga Allah redha.=)

spanbob said...

pernah dengar! hihi.
insyaAllah faizah....
berusaha sama2 ya..
nnt kita berjaya sama2..
kita boleh berbakti kat tmn desa skudai :)
haha~

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails