ahlan wasahlan, anda tetamu ke;

About Me

My photo
johor bahru, johor, Malaysia
trying hard to spread.. and istiqamah after it ~love family, it start here

Thursday, August 26, 2010

teruskan...dan teruskan..

Dah 17 ramadhan.. peristiwa kemenangan 313
sebelum ni saya ada nak publish satu post
tapi disebabkan oleh connection internet yang sangat 'laju', post tu gagal di publish..
ada hikmahnya, barangkali isinya tidak sesuai dan mungkin juga niat saya kurang ikhlas.. (sekarang ikhlas ke? )

masih ada peluang untuk beramal, dengan berbaki 13 hari di dalam Ramadhan.
Masalah kita adalah, bila habis Ramadhan sangat susah untuk kita istiqamah.
Banyak kata-kata yang menyatakan Ramadhan bulan promosi, buat satu dapat berganda.. buat sikit dapat banyak dsb. Memang benar, kita akan lebih bersungguh-sungguh untuk beramal dengan tawaran-tawaran hebat dari Allah. Tapi,apa hikmahnya?

Mari kita lihat telefon bimbit atau handphone, bila dah guna mesti bateri semakin berkurang dan akhirnya menjadi lemah. Kita akan cepat-cepat cari charger supaya dapat menggunakan khidmat telefon bimbit kita. Kehidupan harian kita sama seperti bateri handphone tadi. Kita sentiasa perlukan sumber penguat. Begitulah andaian bila kita memasuki perkampungan Ramadhan. Kita kumpul kekuatan atau men'cas' diri kita supaya kita dapat terus-terusan dapat beramal untuk bulan-bulan lain. Bukan sekadar terhenti di bulan Ramadhan...

Antara contoh amalan yang paling ketara adalah tilawah/tadarus Al-quran. Mesti dah ramai yang khatam kalau baca 2 juzu' sehari. Bagi perempuan, kena berusaha lebih sikit sebab Allah ada bagi tempoh kerehatan untuk kita. Berbahagialah bagi sesiapa yang membaca Al-quran, biarpun tersekat-sekat. Ni ada hadiah untuk anda,

Sabda nabi s.a.w yang bermaksud : Orang yang membaca al-quran dan dia mahir dengannya bersama malaikat yang mulia dan orang yang taat. Sesiapa yang membaca al-Quran sedangkan dia tersekat-sekat padanya dan dia begitu susah atasnya maka baginya 2 pahala (pahala membaca dan pahala kesusahan).

- Sohih Bukhari dan muslim


Jangan rasa sedih, Allah telah memuliakan kita dengan memberi 2 pahala! teruskan usaha.. pasti tidak akan sia-sia, insya Allah..

Salam Al-qadr, moga kita berjumpa dan beramal pada malam tersebut.


Sesungguhnya Saiyidah Aishah radiallahuanha telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w berkenaan dengan malam tersebut, ” Apakah yang akan aku ucapkan apabila bertemu dengan malam Al-Qadr? Maka Nabi menjawab, “ Katakanlah:

اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails