ahlan wasahlan, anda tetamu ke;

About Me

My photo
johor bahru, johor, Malaysia
trying hard to spread.. and istiqamah after it ~love family, it start here

Thursday, July 11, 2013

Cuti itu Membunuh,tahu?

IHAB (Imam Hassan Al-Banna) kata, masa lapang akan membunuh jiwa pemuda..
ouch.
Rasa syok adela.. Makan,tidur dan buat benda sesuka hati.
Think it back, betul ke seronok?
Ni analogi dia, sebiji cawan kalau tak di isi dengan air, lama-lama dia akan dipenuhi dengan habuk.. worst come to worst, labah-labah siap bersarang lagi -_-

Kalau cuti,baikla buat benda yang memang tak dapat buat waktu tengah sem..
Kalau takat tidur dengan makan banyak-banyak, waktu tengah sem punn boleh. Kan?
Jadi, sekadar nak share atau bagi idea untuk penuhkan masa cuti lah eh.

Ni saya punya target, tak kata dapat buat semua.. Dan ada juga sekadar cadangan..

1) Baca buku yang pernah beli. Sama ada waktu pesta buku ke, big bad wolf ke, jualan murah berganda-ganda ke..yang memang buku tu boleh menangis tuan dia takat beli je. Mesti ada kannn.

2) Kerja. Definisi dia luas.. nak jadi bibik undergrade yang berkaliber boleh, buat online bisnes boleh, pi cari kerja mana-mana boleh.. Tapi, hati-hati bila bekerja dengan orang. Cek waktu solat, mudah atau tak untuk kita minta excuse. Pakaian seragam menutup aurat atau tak. Senang kata, yang tak menghalang untuk kita sentiasa ikhlas dan rasa yang kerja tu ibadah. Yang bila kerja,makin rasa dekat dengan Allah.

3) Preread atau buat research sikit tentang subjek yang bakal diambil sem depan. Kenapa? Supaya dah nampak sikit-sikit sambungan ilmu yang bakal kita dapat. Takdela bila tanya orang, senang ke susah then orang tu jawab "Susah weh!" terus rasa down. Secara tak langsung kita punya minda terima benda tu separa sedar dan menyebabkan bila mula sem, dah ada cop "Subjek ni susah,mesti tak boleh score punya..hmmm.." Lagi satu, kita nak tukar konsep kita belajar bukannya exam-oriented tapi ilmu-oriented. Rugi sangat-sangat-sangat bila habis exam dah tak ingat.. T___T

4) Buat perancangan sem. Bukak je publisher, amek template calendar then print. Pastu tulislah segala target dan aktiviti-aktiviti yang ada sem depan. Konfem tarikh-tarikh cuti akan diisi dulu kann. ehe. Takpe~ biasele tu.. Sebabnya kita boleh nampak flow tahap ke'busy'an sem depan. Makanya boleh prepare cara study macam mana yang terbaik.

5) Hafazan. Sekarang tengah bulan Ramadhan jadi sangat-sangat baik untuk kita tingkatkan hafazan. Tipula kalau tak pernah menghafal waktu sekolah dulu.. Surah-surah lazim,juzu' 30..  Menjaga hafazan yang sedia ada lebih utama daripada menambah yang baru. So, apa tunggu lagi?

Daripada buku Hebatnya Kuasa Hafazan karangan Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, ada satu qoute yang sangat sentapp..

Betapa hebatnya ingatan mereka (golongan Syanqiti). Al-Allamah Syeikh Muhammad bin Abdullah bin Ibrahim Alwi (1250H) berkata, 
"Sekiranya kamu mencampak seluruh rujukan ilmu empat mazhab ke laut, pasti aku dan muridku dapat menulis semula tanpa tambahan dan kurang sedikit pun. Ini disebabkan dia membawa matan, manakala aku memegang syarah-syarah" 

Ok,menangiss kan T___T
Dalam hati satu je, Subhanallah mereka sangat hebat. Jauh beza dengan diri ini.
Jom mulakan episod baru dalam kehidupan.
Ambil peluang sebanyak mungkin waktu Ramadhan ni.
Jadilah orang yang tersusun kerana ia salah satu sifat seorang individu Muslim :)
Sebarang komen,tambahan,kritikan dialu-alukan~

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails